Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka niepełnosprawnego od urodzenia do podjęcia nauki w szkole.

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 października 2017

Celem tej kompleksowej pomocy jest usprawnianie dziecka i przezwyciężanie zaburzeń w jego rozwoju, wspieranie rodziny oraz stwarzanie możliwości funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.

Podstawą jest wydanie dziecku opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju po złożeniu przez rodzica wniosku do Zespołu Orzekającego Poradni. Opinię wydaje się na podstawie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej przeprowadzonej w Poradni oraz analizy dokumentacji medycznej.

Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju :

  • opracowuje wspólnie z rodzicem indywidualny program terapii dziecka,
  • prowadzi terapię dziecka i rodziny w odpowiednim wymiarze godzin(4 – 8) w miesiącu w zależności od potrzeb dziecka,
  • współpracuje z rodzicami,
  • współpracuje z nauczycielami przedszkola oraz innymi placówkami zajmującymi się małym dzieckiem.

Zakres wczesnego wspomagania jest uzależniony od potrzeb rozwojowych dziecka i może dotyczyć: rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia i słuchu, rozwijania umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.

W pracy z dzieckiem wykorzystywane są różne specjalistyczne metody i programy.