Przedszkole

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
25 października 2017

Zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci prowadzone w przedszkolu (propozycje tematów):

  • Przestrzeganie Kodeksu Przedszkolaka i zasad obowiązujących w grupie.
  • Dyscyplinowanie grupy. Dzieci podporządkowują się regułom i poleceniom nauczyciela.
  • Kształtowanie umiejętności obrony przed zagrożeniami według programu „ Kochane i bezpieczne”.
  • Prawa dziecka.
  • „Tworzymy grupę” – zasady ułatwiające funkcjonowanie w grupie.
  • Przeciwdziałanie przemocy i wykorzystywaniu seksualnemu według programu „Chronimy dzieci”.
  • Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem.
  1. Propozycje dla rodziców i nauczycieli
  • Indywidualne konsultacje dla nauczycieli oraz porady dla rodziców z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Współpraca z pedagogami i psychologami, logopedami pracującymi w przedszkolu.
  • Pomoc w zakresie konstruowania i realizowania indywidualnych programów edukacyjnych, rewalidacyjnych i naprawczych.
  • Udział w Zespołach do spraw organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

       Tematy prelekcji dla rodziców i nauczycieli:

  • Gotowość przedszkolna jako podstawa dobrej adaptacji dziecka do przedszkola.
  • Rola rodziców w realizacji zadań przedszkola.
  • Sytuacje trudne przeżywane przez dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Główne problemy wychowawcze u dzieci w wieku przedszkolnym – agresja i nadpobudliwość psychoruchowa.
  • Rozwój emocjonalno – społeczny dziecka w wieku 3-4 lat.
  • Współpraca rodziny i przedszkola w zakresie kształtowania prawidłowych wzorów zachowania wobec dorosłych i rówieśników.
  • Wpływ zdrowego stylu życia na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Pułapki bezstresowego wychowania.
  • Dlaczego dzieci kłamią.
  • Wpływ telewizji i reklam na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Rola zabawek w życiu dziecka przedszkolnego.
  • Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania.
  • Metody usprawniania kompetencji grafomotorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Leworęczność u dziecka. Czy są powody do zmartwienia?
  • Dziecko z ryzyka dysleksji.
  • Indywidualizacja pracy z dzieckiem zdolnym.
  • Jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem.
  • Pułapki wychowawcze, które mogą ominąć dobrzy rodzice.
  • Wpływ multimediów na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci.
  • Jak wzbudzać u dzieci motywację do uczenia się.
  • Postawy rodzicielskie a zachowania agresywne u dzieci.
  • Niezbędne warunki do efektywnej nauki dziecka.
  • Zagrożenia wynikające z rozwoju nowoczesnych technik informacyjnych.
  • Praca z dzieckiem sprawiającym problemy wychowawcze.
  • Zalety głośnego czytania dzieciom.
  • Znaczenie bajki w życiu dziecka. Dlaczego powinniśmy dzieciom bajki.
  • Wpływ tradycji rodzinnych na kształtowanie osobowości małego dziecka.
  • Wpływ snu na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.
  • Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem.

       Propozycje tematów szkoleniowych rad pedagogicznych:

  • Dziecko ofiara przemocy – rozpoznanie problemu i pomoc na terenie przedszkola. Jak rozmawiać z dzieckiem na temat złego i dobrego dotyku
  • Interpretacja rysunku dziecka w odniesieniu do jego rozwoju emocjonalnego.
  • Ocena gotowości szkolnej dziecka.
  • Nadpobudliwość, czy niezdyscyplinowanie – kształtowanie umiejętności rozpoznawania objawów ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez poradnię w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
  • Organizacja pomocy psychologicznej, pedagogicznej w przedszkolu. Pomoc w konstruowaniu IPET-ów dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Jak pracować z uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu ogólnodostępnym.
  • Założenia teoretyczne i praktyka dotycząca integracji dzieci niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym.
  • Relacje nauczyciel – uczeń, a efektywność procesu dydaktyczno-wychowawczego.
  • Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem